Співпраця приватних детективів та приватних детективних агентств с правоохоронними органами.

На сьогодні день діяльність детективних агентств не легалізована але і прямо не заборонена законом  у Кримінальному кодексі України не передбачено відповідальності за заняттям детективною діяльністю, заборона поширена тільки та ті дії приватних детективів, які не дозволяє проводити Конституція України чи норми кримінального кодексу. Тому співпраця приватних детективів з правоохоронними органами може проходити у форматі допомоги громадськості, журналістських розслідувань чи рамках закону України про адвокатуру. Органи ОВС потребують реформи, система радянських часів побудована так, що не може повно і всебічно задовольнити потреби громадян і виконати задачі покладені на них державою. Завдання цієї статті ознайомити з напрямками діяльності ОВС та  їх система.

Напрями правоохоронної діяльності є відображенням внут­рішньої, політики, держави, здійснення якої згідно з Конститу­цією покладено на Кабінет, Міністрів України, Міністерство внутрішніх справ України (далі — МВС) як головний (провідний) орган у системі центральних органів вико­навчої влади спрямовує свою діяльність на формування і реалізацію державної політики у сфері захисту прав і свобод грома­дян, інтересів суспільства і держави, від протиправних посягань, ведення боротьби зі злочинністю, охорону громадського порядку, забезпечення громадської безпеки, безпеки дорожнього руху та пожежної безпеки, охорони та оборони особливо важливих дер­жавних об’єктів.           Правоохоронна діяльність органів внутрішніх справ (далі — ОВС) є досить різнобічною і здійснюється водночас на трьох рівнях —центральному, регіональному та місцевому. МВС як цен­тральний орган виконавчої влади реалізує державку політику у сфері захисту прав і свобод громадян, інтересів суспільства, ор­ганізує і координує діяльність ОВС по боротьбі зі злочинністю, охорони громадського порядку і забезпечення громадської безпе­ки, Потреби суспільства та інтереси держави у правоохоронній сфері перетинаються, оскільки забезпечення законності та правопорядку становить одну з головних функцій держави і є запору­кою стабільності суспільства. Держава, як і суспільство, заінтере­сована у громадському спокої, у впорядкованості внутрішніх дер­жавних відносин. Важливою гарантією правопорядку та закон­ності є правоохоронна діяльність держави, яка здійснюється через систему органів внутрішніх справ.

Основними завданнями МВС України згідно з Положенням про нього, є організація і координація діяльності ОВС щодо за­хисту прав і свобод громадян, інтересів суспільства і держави від протиправних посягань, охорона громадського порядку та забез­печення безпеки громадян.

Видами правоохоронної діяльності органів системи МВС є профілактична, оперативно-розшукова, кримінально-процесуаль­на, виконавча, охоронна (на договірних засадах) та організаційно-правова.

Міністерство внутрішніх справ України та підпорядковані йому органи мають широкі повноваження для виконання завдань правоохоронної діяльності. Статус МВС як однієї з головних силових структур у державі є небезпідставним. МВС, зокрема, має право одержувати від міністерств, інших центральних орга­нів державної виконавчої влади, підприємств, установ і організа­цій відомості, необхідні для виконання покладених на нього зав­дань. Жодне з міністерств України, крім Міністерства фінансів та Міністерства статистики, таких повноважень не має.

Важливим також є те, що на основі й на виконання чинного законодавства України МВС у межах своїх повноважень видає накази, самостійно організуючи і контролюючи їх виконання, а у разі потреби видає разом з іншими центральними органами дер­жавної виконавчої Влади та місцевими державними адміністраціями спільні акти (наприклад, з питань порядку обліку випадків звернень до медичних установ і міськрайлінорганів внутрішніх справ громадян з тілесними ушкодженнями кримінального характеру, організації спільного патрулювання співробітників ОВС і військовослужбовців Збройних Сил України тощо).

Рішення МВС з питань безпеки дорожнього руху, пожежної безпеки, Діяльності дозвільної системи (адміністративно-виконавчої структури, що здійснює контроль за придбанням, збері­ганням та використанням зброї і вибухових речовин, реєстрацію мисливських товариств тощо), інших визначених чинним зако­нодавством питань є обов’язковими для центральних і місцевих органів державної виконавчої влади, а також підприємств, уста­нов та організацій.

Ефективність внутрішньої політики взагалі, як і такої її складової, якою є правоохоронна діяльність, багато в чому залежить від організації управлінського процесу, рівня відповідальності та керівної ролі МВС.

Міністерство внутрішніх справ як керівний орган системи ОВС бере участь у розробці та реалізації державної політики що­до боротьби зі злочинністю, забезпечує на. всіх рівнях запобіган­ня злочинам, їх припинення, розкриття і розслідування, органі­зує розшук осіб, які вчинили злочини, вживає заходів щодо усунення причин і умов, що сприяють вчиненню правопорушень.

Система ОВС України будується відповідно до цієї мети та напрямів їх діяльності. Останні поділяються на три групи: основ­ні, забезпечувальні та загального керівництва.          До основних напрямів діяльності (далі — функцій) ОВС нале­жать: гарантування особистої безпеки громадян, захист їх прав, свобод та законних інтересів; забезпечення; охорони громадського порядку; запобігання, припинення злочинів та інших правопору­шень; своєчасне виявлення, розкриття і розслідування злочинів та розшук осіб, які їх вчинили; забезпечення безпеки дорожнього руху; захист власності від злочинних посягань; виконання адмі­ністративних стягнень; гарантування пожежної безпеки тощо.

Функції забезпечення спрямовані на забезпечення ефективної діяльності органів внутрішніх справ. До них належать матеріаль­но-технічне постачання, фінансове забезпечення, забезпечення умов праці співробітників зазначених органів тощо.

Функції загальною керівництва забезпечують ефективність управління органами системи МВС України у процесі забезпечення громадського порядку та боротьби зі злочинністю у державі. Виходячи з цього система ОВС України включає в себе такі; групи структурних підрозділів:

— галузеві служби (підрозділи), які реалізують основні функ­ції зазначених органів, а саме: міліція, слідчі апарати, пожежна охорона, внутрішні війська;

—  функціональні служби (підрозділи), які виконують забез­печувальні функції цих органів: кадрові, фінансово-економічні, господарські, медичної служби;

—   загального керівництва: керівники служб (підрозділів), штаби, чергові частини, інформаційно-аналітичні центри, апарат міністра.

Певні особливості щодо управління і функціонування має система ОВС на транспорті, яка побудована з урахуванням спе­цифіки забезпечення охорони громадського порядку і боротьби зі злочинністю на залізничному, повітряному, морському і річко­вому транспорті.

На магістралях української залізниці (Північно-західній, Південній, Придністровській, Одеській, Донецькій і Львівській залізницях) діють управління внутрішніх справ, централізовано підпорядковані МВС України, на великих залізничних станціях — лінійні відділи Управління Міністерства внутрішніх справ (УМВС), на інших об’єктах залізниці — відділення і пункти мі­ліції. Система органів внутрішніх справ на залізничному транс­порті підпорядковується Управлінню внутрішніх справ на транс­порті МВС України (УВСТ МВС України) на чолі з начальни­ком управління, який призначається на посаду наказом Міністра внутрішніх справ України.

У великих аеропортах, морських і річкових портах функ­ціонують відділи внутрішніх справ, підпорядковані територіаль­ним УМВС областей, міст.

До складу ОВС на транспорті входять усі основні галузеві служби (за винятком державної автомобільної), паспортного і пожежного підрозділів та деяких інших.

На деяких промислових підприємствах, в установах і органі­заціях, діяльність яких пов’язана з особливим режимом роботи (оборонний характер, особливо висока технічна небезпека виробництва та ряд інших), створюються відділи внутрішніх справ для роботи на закритих об’єктах.

Система органів внутрішніх справ водночас управляє та управляється, тобто фактично виступає як об’єкт та суб’єкт управління.

Результативність функціонування підрозділів та служб орга­нів внутрішніх справ багато в чому залежить від ефективності управління ними. Як різновид державного управління воно має забезпечувати взаємодію систем, підрозділів і служб органів внутрішніх справ як єдиного цілого з метою виконання постав­лених перед ними завдань у сфері внутрішніх справ держави.

Процес управління органами внутрішніх справ являє собою єдину систему взаємопов’язаних і в певному порядку виконува­них дій, які можуть розглядатися як його елементи або стадії. Він визначає динаміку реалізації цілей управління через систему дій операцій, які змінюються, розвиваються і вдосконалюються. У процесі управління виявляються цілі та зумовлені ними завдан­ня і функції органу внутрішніх справ. Цей процес характери­зується безперервністю, циклічністю, здійснюється водночас у різних напрямах.

Систему ОВС очолює Міністерство внутрішніх справ Украї­ни, — центральний орган державної виконавчої влади.

Система місцевих органів внутрішніх справ включає в себе такі структурні елементи: управління (головні управління) внут­рішніх справ МВС України в Криму, в областях, містах, відділи (управління) внутрішніх справ у районах (районні у містах) і лі­нійні відділи (управління) внутрішніх справ.

Управління (головні управління) внутрішніх справ МВС України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві і Севастополі створюються відповідно до чинного законодавства України. Вони безпосередньо на місцях здійснюють функції ви­конавчої влади в галузі внутрішніх справ, виконуючи поставлені перед ними завдання через підпорядковані їм відповідні служби та міські, районні відділи (управління) внутрішніх справ.

Управління (головні управління) внутрішніх справ МВС України є апаратом, що безпосередньо виконує завдання по бо­ротьбі зі злочинністю, охороні громадського порядку в межах на­даних їм повноважень. їх очолюють начальники, які призна­чаються на посаду наказом Міністра внутрішніх справ України.

Основними формами управлінської діяльності зазначених органів є: видання наказів, інструкцій та вказівок, затвердження планів заходів, здійснення контрольних функцій, проведення семінарів-нарад, зборів тощо.

Кожна галузева служба (підрозділ) має певну внутрішню структуру, яка формується відповідно до виконуваних нею за­вдань та функцій. Зокрема, до складу управління (головного управління) внутрішніх справ МВС України входять відділи (управління): карного розшуку; державної служби боротьби з економічною злочинністю; боротьби з організованою злочинні­стю; адміністративної служби міліції; державної автомобільної інспекції; організації роботи дільничних інспекторів міліції; слід­чі підрозділи; підрозділи дізнання; державної служби охорони; пожежної охорони; штабні підрозділи; паспортної роботи; реєст­раційної і міграційної роботи та інші.

Міські (районні) відділи (управління) внутрішніх справ практично реалізують загальні для всіх ланок завдання, які ви­значаються законами України, указами Президента України, по­становами та розпорядженнями Кабінету Міністрів України, а також актами органів місцевого самоврядування. На основі зако­нів і підзаконних актів МВС України шляхом видання наказів (інструкцій) визначає форми і методи діяльності апаратів внут­рішніх справ на місцях для виконання поставлених завдань:

Місцевим органам внутрішніх справ належить провідна роль в охороні громадського порядку, боротьбі зі злочинністю, оскіль­ки безпосередньо вони своїми силами й засобами забезпечують порядок у громадських місцях, запобігають правопорушенням і припиняють їх.

Структура міських і районних відділів (управлінь) внутріш­ніх справ відповідає їхнім основним функціям. Вона визначаєть­ся штатними розписами, в яких дається найменування посад, чи­сельність та посадові оклади. Міністерство внутрішніх справ України в межах штатної чисельності та фонду заробітної плати затверджує штати відповідних органів внутрішніх справ.

Керують міськими, районними відділами (управліннями) на­чальники, які призначаються на посаду наказом начальника УВС (ГУВС) за узгодженням з МВС України.

До складу відділів (управлінь) місцевих органів внутрішніх справ входять: штаб, відділ (відділення) карного розшуку, відділ служби по боротьбі з економічною злочинністю, слідчий підроз­діл, підрозділ державної автомобільної інспекції, паспортні служ­би, інспекція виправних робіт, служба дільничних інспекторів міліції. При відділах (управліннях) внутрішніх справ існують та­кож відділи (управління) державної служби охорони. Щоб забез­печити безперервне виконання функцій охорони громадського порядку, боротьби зі злочинністю в апаратах внутрішніх справ діють чергові частини, є камери попереднього ув’язнення, мо­жуть бути також медичні витверезники та інші підрозділи.

Міські й районні відділи (управління) внутрішніх справ у своєму складі можуть мати відділення міліції, які обслуговують певну територію і побудовані за галузевим принципом. їх співробітники, виходячи з галузевого поділу, працюють за відповідни­ми напрямами.